Změna tvaru URL a přesměrování

Úvodní stránka Fórum podpory WordPressu Problémy s WordPressem Změna tvaru URL a přesměrování

Zvolené téma obsahuje celkem 15 odpovědí. Do diskuze (3 účastníci) se naposledy zapojil uživatel  Azifaral a poslední změna je stará 6 let, 4 měsíce.

Aktuálně je na stránce zobrazeno 16 příspěvků - 1. až 16. (z celkem 16)
  • Autor
    Příspěvky
  • #31297

    Michael
    Participant

    Zdravím,
    před lety jsem přenesl blog z veřejného blogovacího systému do WP na vlastní doménu. Původní struktura trvalých odkazů tam byla: /%post_id%-%postname%.php a v takové je mám v Nastavení WP dosud.
    Chtěl bych přejít na “hezká URL”, třeba jen: /postname a použít plugin na přesměrování dosavadních příspěvků ze starého tvaru na nový.
    Dojde k nějaké změně “v očích” vyhledávačů, pokud už tam nebude ta koncovka .php ? Něco jsem četl, že snad dynamický obsah je i hůře vyhledatelný.
    Je nějak zohledňován tvar URL i z hlediska SEO a nedojde takovouto konkrétní změnou třeba k snížení ranku nebo i zneviditelnění starých příspěvků?
    Děkuji za případné objasnění.

    #31303

    Azifaral
    Participant
    Web

    Dobrý den,

    nebudeme se zabývat technickou stránkou věci, kterou jak jsem pochopil už máte asi vyřešenu a budeme se bavit o indexaci a SEO. Dá se říct, že totožnou záležitost jsem řešil u našeho serveru http://www.profimoda.cz, jenom s tím rozdílem, že místo koncovky php jsme měli html. A navíc díky systému, který jsme používali jsem měli články i o úroveň níže, tzn. až v rubrice.

    Nicméně pokud si připravíte přesměrování a je jedno zda to budete dělat pomocí pluginu a nebo zda to přesměrování dáte pouze do .htaccess souboru pomocí standardního redirectu 301
    Redirect 301 /%post_id%-%postname%.php /postname/
    tak v tu chvíli začne probíhat následující. Robot, který navštíví vaše stránky začne nově indexovat stránky s novou strukturou. Ale ve vyhledávačích ještě nějakou chvíli budou uloženy ty staré články a proto to přesměrování. Po nějakém čase a zde je to různé (google je větší rychlík – cca měsíc, seznam je opravdu loudal, tam to trvá i 1/2 roku) dojde ke změně. Nicméně i potom doporučuji ten redirect zachovat, protože stále tady existují trvalé odkazy na webech, facebooku a dalších sociálních sítích a ty nejste schopen změnit a pokud by jste to přesměrování neměl tak dojde pádu na error 404. Tím bychom měli vyřešeny články.

    Co je větší ořech jsou navázané obrázky u článků, které jsou dnes zaindexované v google images. Opět, pomocí sitemap google robotu vnutíte jejich novou adresu, ale toto trvá ještě výrazně déle a na mnou zmiňovaném serveru jsou v Google obrázky s původní adresou ještě dnes a to už je více než rok po změně. Pokud by jste chtěl být důsledný, tak by jste i na obrázky udělal Redirect 301, ale obecně to není v lidských silách a jaksi se to přidá do ztrát. Jde samozřejmě o to kolik lidí na web chodí přes obrázky a ne přes klasické odkazy, pokud hodně tak je dobré se i nad tímto zamyslet a řešit to.

    Jak vnutit Google a Seznamu novou adresu. Na Google na to máte mechanismus v Google Webmaster Tools, kde dáte Načíst jako Google a přidáte nové Sitemap. U Seznamu takový mechanismus vlastně neexistuje, tak alespoň pomocí Přidat stránku vložte co nejvíce (ideálně všechny) nové url adresy příspěvků a stránek a tím ten Seznam trochu rozhýbete.

    Co se týká horšího vyhledávání dynamických a statických stránek, tak je jenom pověra. Dnes už se prakticky statické stránky nevyrábějí a navíc z pohledu robota je stránka, na kterou dorazí, vlastně statická, protože to php vykreslí z dynamických prvků statické html. Stejné je to i co se týká vámi zmiňovaného “tvaru url”. Nic takového neexistuje, optimální je v url nepoužívat spojky atd. (v angličtině např. členy) které google v rámci optimalizace vlastně ignoruje, ale toto WordPress v součinnosti se SEO pluginy jako takový dělá.

    Snížení Ranku vás nemusí trápit, protože už několik let je page rank mrtvá záležitost a Google jej nepoužívá. On sice existuje, ale už nedochází k jeho aktualizaci. Na Seznamu sice rank existuje, ale také pomalu dochází k jeho umrtvování a především k jeho nedůležitosti.

    A neviditelnost starých příspěvků. No to předpokládám chcete. Ve chvíli kdy změníte url adresu, tak bude vaší snahou naopak o co nejrychlejší zaindexování nových informací a likvidaci těch starých, protože obecně není horší situace ve vyhledávači, než když k té nové indexaci nedojde a stále bojujete s tím, že jsou zde staré odkazy na nové url adresy.

    #31307

    Michael
    Participant

    Dobrý den,

    velice děkuji za Vaše cenné informace. Snažil jsem se je sehnat na více místech, ale Vy jste trefil hřebíček přesně a to tím, že jste rozebral i druhý, a jak sám zmiňujete, větší ořech, a to obrázky. Přesně k tomu jsem se chtěl také dostat. Nejsem odborník, spravuji si web sám, učím se za chodu a fóra jsou pro mne nejcennější zdroj, tak se omlouvám za případné laické dotazy.
    Takže:

    1) Články.
    Ten redirect 301 by mi přesně vyhovoval. Chtěl bych uvést do chodu přesně takový jednoduchý příkaz hromadného přesměrování z jednoho tvaru na druhý. Nevěděl jsem o této možnosti a myslel, že je potřeba pouze plugin. Přirozeně se mi nechce zaplácat WP dalším pluginem, takže toto by byla ideální a jednodušší forma.
    Takže stačí Vámi uvedený řádek prostě jen vložit do .htaccess souboru? Někam mezi #BEGIN WordPress a #END WordPress ?
    “Neviditelnost starých příspěvků”. Máte pravdu, nepřesně jsem to vyjádřil. Měl jsem na mysli, aby se po přesměrování a změně url nadobro nevypařily z nabídky vyhledávání. Teď už rozumím, že staré linky (weby, facebook) budou směrovány na nový tvar, takže vstup na ně se neztratí. A ve vyhledávačích budou postupně nahrazovány novým tvarem. Výborně. To by bylo ideální.
    Plus ta možnost vnutit vyhledávačům novou indexaci a trochu je rozhýbat pomocí těch nástrojů je taky užitečná. Tudy se vydám.
    Otázce ranku rozumím.
    Obecně jsem se chtěl ohledně přesměrování příspěvků jen ujistit, zda může z toho URL vypadnout ta koncovka .php ? Stránka bude pořád dynamická i bez toho, ne? “Hezké URL” nemají žádné zbytečné koncovky a fungují, jak vidím jinde.
    Pro zvýšení rychlosti načítání webu právě testuji i cache plugin, který prý uživateli předkládá jakoby statickou verzi, čímž to právě urychluje. Tak mě zajímá, jestli má to přesměrování nějaký účinek i na toto.

    2) Obrázky.
    Pro mě opravdu větší ořech. Obrázky, jejich indexace a vyhledatelnost jsou na mém webu klíčové pro příchody na něj, protože jsem grafik a fotograf.
    Nejprve prosím trochu osvěty, abych tomu dobře rozumněl.
    Obrázky jsem přeměrovávat nehodlal. Mám obavy, že tam bych změnou URL hodně utrpěl a vlastně ji nepotřebuji. Mám obrázky ve standardních složkách: měsíc/rok a v názvu vždy nějaké to “SEO výrazivo”, třeba: /klicove-slovo.jpg. To by myslím mohlo stačit a měnit bych to nepotřeboval. K tomu pro mou lepší orientaci používám plugin Media Library Categories, který do ML přidá filtrování podle rubrik. To mi celkem vyhovuje a stačí.

    Jiná věc, které moc nerozumím, je “Přiřazování”.
    Obrázky nevkládám v příspěvcích, ale nahrávám je předem přes Media Library a až pak je vkládám do příspěvků.
    Proto mám u všech “Soubor zatím nebyl přiřazen k příspěvku/stránce”.
    Chtěl bych jen rozumět tomu, jestli kromě orientace ve struktuře má i jiný význam to přiřazování obrázků k příspěvkům.
    Mám plugin Unattach and Re-attach Media Attachments, který to umožní dodatečně přiřadit, ale nechce se mi to zpětně dodělávat u tisíce obrázků, pokud to jiný význam nemá.
    Navíc by to změnilo jejich permalink, ne?

    S tím souvisí ještě dotaz, jak je z hlediska indexováni Googlem, vyhledávání obrázků a SEO důležité nastavení těch 4 možností URL odkazu u obrázku:
    – Žádné
    – Mediální soubor
    – Stránka se zobrazením souboru
    – Zadat vlastní adresu

    Do příspěvků a stránek vkládám obrázky přes různé prvky šablony (lightbox, karusel, atd.) a každý přidá do URL odkazu něco jiného z těch 4 možností.
    Mají tyto 4 volby různý vliv na schopnost obrázku být viděn a vyhledatelný Googlem?
    Pokud tomu rozumím dobře, obrázek je vyhledáván přes své URL, ale někdy mi podle Ananlytics přijdou hosté i přes jeho permalink.
    Jaký je vlastně u obrázků význam a rozdíl permalinku vs. URL?

    Díky za případné objasnění.

    #31312

    Azifaral
    Participant
    Web

    Dobrý den,

    1. redirect, tak je to přesně, vložíte to před #END WordPress, s tím, že každý redirect jde na nový řádek, případně tam můžete vkládat i komentáře:

    # BEGIN WordPress
    <IfModule mod_rewrite.c>
    RewriteEngine On
    RewriteBase /
    RewriteRule ^index\.php$ - [L]
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
    RewriteRule . /index.php [L]
    </IfModule>
    
    #Komentář
    Redirect 301 /%post_1-%postname%.php /postname1/
    Redirect 301 /%post_2-%postname%.php /postname2/
    # END WordPress

    Jenom pozor na jednu drobnou věc s tím jak říkáte, že testujete cache plugin, tak ony při update přepisují .htaccess, takže je dobré si udělat zálohu, např. já mám udělanou kopii pod názvem .htaccess_ready_151009 a pak si jenom zase sáhnu na všechny ty redirecty a zkopíruju je do toho aktuálního .htaccess souboru. Ono obecně je dobré mít 100% funkční zálohu .htaccess souboru pro všechny případy.

    Co se týká zrušení koncovky tak ano, pořád se jedná o dynamickou stránku. Ale tady už se k tomu musí vyjádřit programátoři to já zase tak moc nejsem. :)

    2. Obrázky. No pokud nebudete měnit URL adresu obrázků a vše zůstane stejné tak jupíí. Já to tak neměl, přecházeli jsme z naprosto jiného systému na WordPress a tím pádem se měnily i adresy obrázků.

    3. Přiřazení těch obrázků. No já to dělal kdysi tak jako vy, protože mi to tak připadalo logičtější :), ale měl jsem tam nakonec problém, viz diskuse, takže dnes to dělám už tím stylem vkládání k příspěvku, plus jsem si to raději udělal zpětně. Nevím zda je to velká nevýhoda mít nepřiřazené obrázky k příspěvku, ale jednou by třeba mohla a tak raději to dělám takto. Kde samozřejmě může vzniknou problém tak je množství obrázků, resp. souborů ve složce, když to máte tím standardním způsobem a jenom si to vylistujete jinak, protože to je fakt věc kterou wordpress nemusí. Já, protože na těch našich webech fakt máme hodně obrázků a struktura rok/měsíc je moc hrubá, ještě používám Custom Upload Dir, který mi ty obrázky fyzicky rozhodí do více subadresářů rok/měsíc/den. Musíte si uvědomit, že kromě toho jednoho obrázku co tam nahrajete vznikne díky šabloně co používáte dalších např. 10 dalších obrázků. Takže když budete mít měsíčně 1000 obrázků, tak je z toho 10000 souborů ve folderu a to je fakt hodně.

    4. Co se týká toho zobrazení, tak z pohledu SEO je to jedno co použijete, to je pouze vizuální zobrazení. A to co se stane, když ten člověk klikne na obrázek, takže
    a) nestane se nic
    b) zobrazí se image např. v lightboxu
    c) prokliknete se na stránku na webu, kde je ten obrázek
    d) libovolný proklik
    zde se prostě jedná o <a href...> a jeho parametry, ale ten obrázek je uložený stále fyzicky jenom na jedné adrese a to vás z pohledu SEO zajímá.

    5. Aby robot, respektive vyhledávač našel obrázek, tak na něj musí existovat odkaz. Můžete si na web, resp. do adresářů nasypat milion obrázků a pokud na ně nebude existovat odkaz, tak ten google o nich neví. Takže je sice hezké že máte např. karusel, ale pokud jej často měníte a robot k vám samozřejmě nechodí každý den, tak se může stát, že na ten obrázek ani nenarazí. Obecně všechny tyto aktivní prvky jsou sice hezké na efekt, ale z pohledu SEO nic moc, protože se jedná o javascripty a ty roboti dost často míjejí, protože si vlastně na ně neumí moc sáhnout. Takže minimálně by jste měl mít Sitemaps soubor s odkazy na obrázky, ten podstrčit tomu google (případně pro Seznam vložit na něj odkaz do robots.txt) a pak máte dost velkou jistotu, že ten robot jej najde. A největší jistota je když ten image vložíte do příspěvku na který je alespoň po nějakou dobu odkaz z titulní stránky, plus je vložený do rubriky na kterou je odkaz atd.

    6. No rozdíl mezi permalink a URL. Když máte permalink tak je to odkaz na stránku, kde kromě toho zobrazeného image je také jeho titulek, případně popis, můžete když budete pečlivý mít popis a ve spolupráci se seo pluginem i meta description + klíčové slovo. Prostě se vlastně jedná o stránku jako je příspěvek. Pro fotografa vlastně ideál, protože když tu stránku nastylujete, tak ji můžete dávat jako přímý odkaz. URL už je prostě jenom url odkaz na ten image jako takový a z pohledu seo je to vlastně jasné. Na URL ten google toho z pohledu seo moc nenajde :).

    Navíc, když jsem se ještě teď pozorně podíval, tak pokud nemáte ten obrázek přiřazený k příspěvku, tak on nemá permalink http://www.domena.cz/prispevek/image/, ale pouze http://www.domena.cz/image/ což asi i z pohledu indexace je nic moc. Minimálně jde asi velmi jednoduše udělat na stránku http://www.domena.cz/prispevek/image/ zpětný proklik na příspěvek, protože o něm ten wordpress ví. V tom druhém případě ne.

    #31320

    Michael
    Participant

    Dobrý den,

    díky za Váš čas a cenné informace. Toto vlákno by určitě moc pomohlo všem začátečníkům nebo těm, kdo potřebují porozumnět. Osobně si ho ukládám. :)

    1) Redirect.
    To jsem asi jásal předčasně. Pročítal jsem funkce jednoho pluginu s tím, že tam budu muset vypisovat přesměrování každého příspěvku zvlášť. U stovek příspěvků je to děsná představa. Pak jste zmínil ten .htaccess a pochopil jsem to tak, že tak mohu zadat hromadný příkaz. Prostě: Přesměruj vše, co má tvar /%post_id%-%postname%.php na tvar /postname/ . Takže takhle to tedy nelze a musí tam být vždy vypsána všechna konkrétní URL? Myslel jsem, že až na to půjdu, zkusím ještě jiné pluginy a doufal, že některý bude mít tu funkci “bulk”.
    S tou koncovkou .php, tedy pořád přesně nevím, zda její odstranění z URL je jen “optická” formalita, anebo zda nedojde k nějaké zásadní změně, jak se ta stránka chová, nebo jak je nahlížena. Nerad bych je tak všechny hromadně “umrtvil”, zpomalil nebo nějak omezil.

    2) Obrázky.
    Ano, nemám potřebu měnit URL. Ten plugin, co jsem zmínil, přidá možnost každému nahranému obrázku přiřadit rubriku a později při potřebě vyfiltrovat třeba jen obrázky jedné rubriky, ji vyberu z nabídkového menu, které ten plugin všude přidal. Mám v tom systém, v obrázcích se orientuji a jejich URL jsem nebyl nucen měnit. To ten plugin neudělá, jen přidá jakousi vnitřní strukturu. Takže mi odpadla starost změnit a přesměrovávat URL obrázků, když vyvstal problém při jejich narůztajícím počtu vytvořit v nich nějaký systém.

    3) Přiřazení
    Jestli dobře chápu, tak můj předchozí bod 2) řeší i toto. Takže chápu správně, že “přiřazování” je tedy určené k vytvoření struktury a pokud mi to jinou cestou řeší ten plugin, nepřipravuji se o nějakou SEO výhodu, nebo tak něco?
    Proč uploaduji obrázky touhle cestou? Když jsem migroval web do WP, tak se všechny staré už prostě objevily v ML, tam jsem je doeditoval a už si tak na to zvykl. Přes vytvoření stránky/příspěvku je nevkládám i proto, že každý použiju třeba i víckrát na různých místech: v příspěvcích, na stránce a třeba ještě v obrazové galerii. Přiřazením k jednomu třeba příspěvku se mi zdálo, že by mohl vzniknout guláš a v orientaci by mi to moc nepomohlo. Opět mi to srozumitelně řeší ten plugin, protože vím, že třeba obrázky z rubriky Foto-Zvirata, najdu v příspěvcích, stránce i galerii vztahujících se k této rubrice. Proto mám obrázky nepřiřazeny a jen chtěl mít jistotu, zda to nějak zásadně nevadí a zda si muset dát tu práci je dopřiřadit.

    4) Ve volbě těch 4 možností jsem testováním objevil jen tento rozdíl. Jak jste zmínil také, pokud není obrázek přiřazen ke konkrétnímu příspěvku/stránce, je mu vytvořen příspěvek, kde je možno ho i zvětšit v lightboxu, ale dál to nikam nevede. Pouze je host už na mých stránkách a může se dál někam proklikat.
    Pokud ho přiřadím, jedinou změnu vidím v tom, že se vytvoří stejný příspěvek pro obrázek, ale má navíc meta, kde je možno kliknout na rubriku + se ten přiřazený příspěvek přidá do breadcrumbs a je možnost se k němu donavigovat.
    Upřímně řečeno, nedělám si moc iluzí o výhodě těchto dvou možností navíc. Meta i bredcrumbs je něco miniaturního na okraji nebo dole a tipnul bych, že 99% lidí si jich nevšímá a nikam se jimi proklikávat nebudou.
    Jiný rozdíl jsem nezaznamenal a proto znovu: Má valný smysl si dát tu děsnou práci všechno dopřiřadit?

    5) Vyhledání
    Ano, chápu, že jen v karuselech by byly obrázky mrtvé, ale tady jsem časem vyzkoumal fintu. Nechrlím obrázků tisíce, uveřejňuji jen ty dobré práce a jen tu a tam jednotlivě. Proto, když ho zařadím do galerie (objeví se třeba v karuselu), ručně ho přidám třeba i na stránku nebo do portfolia a ještě k němu vždy vytvořím příspěvek, jakožto mé nové dílko, neboť mám součástí webu i blog. Blog-příspěvkem získám tu SEO výhodu mít k obrázku vytvořen přípěvek s šikovným H1 nadpisem, v popisu nějaká ta klíčová slova a ještě vždy pod obrázek vkládám jako lákadlo odkaz v podobě poutavého grafického loga příslušné rubriky nebo stránky, kde lze nalézt více k tématu toho obrázku.
    Navíc mám jeětě i na každé takovéto stránce plugin obrazových galerií, kde jsou v líbivé formě nabízeny originály obrázků ve velkém rozlišení, pokud by někdo měl zájem o detaily, stahování apod.
    Tak myslím, že toto by k zviditelňování obrázků snad mohlo být dobré, nevím, přišel jsem si na to sám, možná se pletu, nejsem expert. :)

    6) Asi též vysvětleno v předchozích bodech. Obrázky, ač nepřiřazeny svůj příspěvek (permalink) vždy automaticky mají, tak by vyhledatelné být měly. Jen nemají ta meta + breadcrumbs, o jejichž “výhodě” jsem zapolemizoval. Na stránky už se mi host dostane a ručně doeditovávat ke každému takovému permalink-příspěvku nějaké další odkazy, už je možná zbytečná dřina, když to dělám s těmi blog-příspěvky (viz předchozí bod).
    Jen mě podle Analytics zaujalo, že touto cestou permalink-příspěvku přijde jen malé procento hostů. Více jich chodí a zřejmě i Google ve vyhledávání obrázků nabízí přes tag nebo rubriku, což je hodí na ten blog-příspěvek.

    Váš poslední odstavec: Ano to mi právě vrtalo v hlavě, zda se tím nepřiřazením nepřipravuji o indexaci a možnost vyhledání toho obrázku obecně. Ale snad to opět řeší ta má zmíněná metoda, vytvořit ke každému novému obrázku ručně i nový blog-přípěvek. Co myslíte?

    #31325

    Azifaral
    Participant
    Web

    Dobrý den,

    ohledně toho redirectu, neviděl bych to tak tragicky. Na tom serveru co jsem zmiňoval mám přes 500 redirectů a bylo to hotovo za jeden večer a to jsem to dělal ručně, protože my máme kvůli google news u každého příspěvku v permalinku ID příspěvku a to si samozřejmě tvoří ten wordpress sám. Ale hlavně máte 100% jistotu, že je to dobře a ne v závislosti na nějakém pluginu. A říkám upřímně, zapomeňte na nějaký automat. Jak by ten automat asi měl vědět jakou jste měl původní adresu a jakou máte novou?. Tu změnu co popisujete si připravíte přece jednoduše např. v excelu nebo kdekoliv jinde. Vyjedete si seznam všech článků, pak použijete nějaký batch na hromadný renaming a dáte si to do druhého sloupce a máte to hotovo.

    Co se týká indexace, tak samozřejmě pokud ke každému obrázku děláte post tak je dobré, děláme to stejně, ale i tak pro pro dobrou indexaci a kvalitní SEO co nejvíce odkazů, protože ne vždy ten google udělá tu indexaci na daném postu, ale udělá ji jinde. Samozřejmě i tak lepší než nic.

    #31326

    Michael
    Participant

    Dobrý den,

    díky za Vaše odpovědi.
    1a) Ohledně toho redirectu zvažuji jen v “Nastavení trvalých odkazů” v administraci WP překliknout z volby “Vlastní struktura: /%post_id%-%postname%.php” na volbu “Název příspěvku: /nazev-prispevku/”.
    Doména zůstává stejná, ale jak jsme si vysvětlili, staré odkazy z webu, FB apod. by byly nefunkční a musí se přesměrovat na tento nový tvar.
    Proto jsem myslel, že stejně jako WP umí jedním kliknutím všem dosavadním příspěvkům rázem změnit všechna URL na ten nový tvar, tak že existuje i možnost stejně tak hromadně přikázat:
    Přesměruj vše z každé URL ve tvaru: domena.cz/%post_id%-%postname%.php na URL ve tvaru: domena.cz/nazev-prispevku , podkud chápu dobře, že “postname” je totožné s “nazev-prispevku”. Jednoduše řečeno, jen potřebuju kvůli hezkým URL odevšad vyházet to ID a koncovku .php. Ostatní v URL zůstává stejné a shodnou identifikaci každého příspěvku zařídí to “postname”. Nebo ne?

    1b) Anebo jsem si to špatně vyložil a to “/nazev-prispevku/” je možnost ručně zadat jakýkoliv jiný, nový název, který ta URL bude mít? To já ale nechci. S dosavadními postnamy jsem spokojen a přepisovat se s nimi nechci.
    Takže bych vlastně, pokud jsem špatně pochopil alternativu 1a), měl zůstat v políčku “Vlastní struktura” a jen přepsat to: /%post_id%-%postname%.php na: /%postname% ? Bylo by to tak správně a šlo by je pak už podle identifikace každého příspěvku pomocí shodného “postname” i hromadně přesměrovat?

    Domníval jsem se, že takovýto jeden hromadný příkaz by to vyřešil, ale nerozumím tomu do hloubky, takže to podle mojí představy asi, jak říkáte, nefunguje a vždy (i s pomocí pluginů) je NEZBYTNÉ zadat všechna přesměrování jednotlivě, ano? Pouze prosím potvrďte, zda ano, ať tedy zbytečně nepátrám po možnosti hromadného příkazu, pokud nic takového neexistuje. Díky.

    2) Takže byste i tak raději doporučil, pohrát si s tím a dopřiřadit každému obrázku nějaký příspěvek/stránku? Pommůže to vůbec nějak zpětně v lepším vyhledávání i obrázkům publikovaným třeba už před několika lety?

    Děkuji.

    #31330

    Azifaral
    Participant
    Web

    Dobrý den,

    no, tady už se dostávám na tenký led svých znalostí. Odstranit .php koncovku z url pomocí .htaccess souboru, to by jste asi udělal takto

    RewriteEngine On
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
    RewriteRule ^([^\.]+)$ $1.php [NC,L]

    popis najdete třeba zde, ale stačí si dát vyhledat How to remove .php, .html, .htm extensions with .htaccess. Jak odstraníte ten post-id včetně mezerníku netuším. Asi to nějak půjde, ale i tak to bude třeba hodně odzkoušet a chce to mít po ruce zkušeného programátora, aby to ladil. Já bych to vždycky udělal jednoduše, vyjel bych si seznam postů se sitemap, v počítači udělal požadovanou změnu (samozřejmě hromadným přejmenováním) a ty 2 seznamy sloučil. Je to 100% , jednoduché a hotové za chvíli. Tyto dost kostrbaté zásahy ho .htaccess souboru mi vlastně nikdy pořádně nefungovaly, vždycky se našlo místo kde to zahlásilo chybu. Pořád nevím o kolik řádků se jedná, ale nemyslím si, že toho jsou desítky tisíc.

    Pomůže / nepomůže …To vám neřeknou ani Larry Page a Sergey Brin :). On si prostě ten google žije trochu svým životem. Já osobně bych to asi zpětně nedělal, tam si tím poměrem práce / zisk nejsem jistý, ale do budoucna to je jiná, to asi jo.

    #31331

    Azifaral
    Participant
    Web

    btw. teď jsem náhodou našel plugin Simple 301 Redirects, který podle toho jak vypadá nastavení měl umět možná to co chcete.

    #31336

    Michael
    Participant

    Dobrý den,

    led mých znalostí je o mnoho tenčí, než ten Váš. :)
    Každopádně mi Vaše informace velmi pomáhají, děkuji.

    O problematice .htaccess a navrhovaných postupů bych už musel hodně nastudovat předem, abych vůbec věděl o čem je řeč. Nemám ve zvyku se pouštět bezhlavě do experimentů o jejichž podstatě málo nebo nic nevím.
    Domníval jsem se, že změna toho tvaru je velice prostá a to pouze zadáním nového tvaru do té kolonky v “Nastavení trvalých odkazů” ve WP. Myslel jsem, že když zadám tvar, ve kterém už bude jen “postname” a nebude ID a .php, tak se všechny příspěvky automaticky překlopí do tohoto tvaru.
    A následně, protože by staré odkazy z internetu už nefungovaly, tak je poté nutné provést to přesměrování, aby původní tvar skočil na příspěvek s tím novým tvarem.
    Takže takhle to nefunguje a je potřeba to nějak řešit tím postupem, který jste popsal?
    To v tom mám tedy asi pořád nejasno. :)

    Jen mi prosím potvrďte ten můj předchozí dotaz, ať mám jednou pro vždy jasno aspoň v tomto:
    a) Znamená ta volba v nastavení “Název příspěvku – http://domena/nazev-prispevku/” totéž co http://domena/postname/ ?
    Je to jen nesoulad kvůli překladu do CZ?
    b) nebo jde o dvě různé věci, jak zatím jen odhaduji a to:
    /nazev-prispevku/ = libovolně volitelný text v url, který se nemusí shodovat s titulkem příspěvku
    vs
    /postname/ = automaticky vygenerované url odvozené z titulku příspěvku, který už není možné nijak editovat
    ?

    Jak jsem psal, chci jen osekat to ID a .php. Automaticky generovaná url shodná s titulky příspěvků mám až dosud a vyhovovaly by mi i nadále. Nehodlám na tom nic měnit.
    Pak by nestačilo jen to přepsání v administraci WP z: /%post_id%-%postname%.php na: /%postname% ?

    Ten plugin vypadá opravdu slibně. Díky moc. Jdu pročíst jejich support a reviews, aby porozumněl funkci a zda je to to, co potřebuji.
    Evidentně ovšem musím nejprve plně rozumět, jak provést to prosté osekání url tvaru. ;)

    Díky.

    #31338

    Azifaral
    Participant
    Web

    Dobrý den,

    víte vy se v tom začínáte trochu zamotávat, takže stručně a jasně i pro všechny ostatní ať v tom mají jasno, protože trošičku z toho děláte větší vědu než to je.

    1. Když změníte v administrace typ permalinku, tak se změní všechny permalinky u příspěvků. Takže prima, na webu vám všechno spokojeně funguje s novými trvalými odkazy (permalinky).
    2. Ale, vy dnes máte zaindexované články ve vyhledávačích, máte odkazy na články na sociálních sítích atd. a ty musíte přesměrovat pomocí Redirect 301, protože ten wordpress v tu chvíli o nich už nic neví. A to buď uděláte pomocí nějakého pluginu a nebo pomocí ručního zápisu do .htaccess. A podle mě, žádné jiné řešení neexistuje. Plugin je asi jednodušší řešení, ale je zde samozřejmě otázka jak bude ten web vytěžovat, .htaccess asi kapku pracnější, ale je to vlastně bez jakékoliv další zátěže a navíc to máte zcela pod kontrolou.
    3. Jakmile vyhledávače vám přeindexují web, tak by jste teoreticky mohl ten redirect zahodit, ale pořád jsou zde ty statické odkazy, které buď dáte časem do ztrát a nebo prostě ten redirect budete mít nasazen i v budoucnu.

    Co se týká rozdílu http://domena/nazev-prispevku/“ a http://domena/postname/ tak už je z názvu jasné, že žádný není a že se jedná o naprosto totéž a je to pouze překlad, když si přepnete administraci do angličtiny tak to uvidíte.

    A jenom takový drobný dotaz, proč chcete zrušit ten %post-id%? On tam přece ničemu nepřekáží a nemá žádný negativní vliv na seo, naopak bez podobného čísla v permalinku např. nemůžete mít web v google news.

    #31341

    Michael
    Participant

    Dobrý den,

    přesně, už jsem se zamotával. Mně šlo jen o to, jestli to překlopení na nový tvar lze opravdu provést jednoduše přepsáním na nový tvar a tím se to automaticky provede u všech stávajících příspěvků. Takže ano.
    A po tomto zda je možné provést to přesměrování hromadně, pokud se de facto o změny url nejedná, abych nemusel všechny vypisovat sólo.
    Rozumím výhodě úprav v .htaccess oproti pluginu, jen že s takovými zásahy nemám zkušenosti, tak jsem asi spíše kandidát (aspoň pro začátek) na ten plugin, co jste poslal.

    No, to jste narazil na zajímavou otázku: Proč zrušit to ID?
    Vlastně nevím, myslel jsem, jak všude doporučují ta “hezká url”, že je to tam jen zbytečné a hyzdící číslo (v mém případě 6 místné), které zbytečně zabírá místo, když se odkaz sdílí třeba na Twitteru a nikomu nic neříká. Navíc jako jediný autor a s relativně málo příspěvky mi stačí mít jen postname. Pouhý název příspěvku hned za doménou se mi zdál výhodnější i zpohledu SEO.
    Takže máme na stole otázku, zda jsem se vlastně nemýlil a zda není vhodnější to ID zachovat i z důvodu, který zmiňujete. Nevěděl jsem, že mít tam ID je vlastně výhoda. Pokud ano, tak mně těch 6 číslic vlastně nevadí a klidně je tam nechám, pokud to něco zjednoduší a ještě to má výhodu.

    Takže ten můj současný tvar nevidíte z hlediska SEO anebo “hezkých URL” jako nevyhovující?
    Potom jsme zpět na úplném začátku: Musím tedy vlastně tu změnu a následné přesměrování vůbec provádět a má to smysl?

    Tedy alespoň tu koncovku .php bych tím mohl odstranit (pokud je zbytečná), ale tam jste zmiňoval, že si v tom tak jistý nejste.
    Mám to tedy změnit z /%post_id%-%postname%.php na: /%post_id%-%postname%
    pouze bez té koncovky? Ovšem přesměrovávat by se i tak muselo nebo ne? Tvoří ta koncovka z tohoto pohledu už jinou URL než když je to bez ní?

    #31342

    Azifaral
    Participant
    Web

    :) no pokud zrušíte tu příponu .php, tak se samozřejmě o změnu jedná a budete muset to přesměrování provést. Jinak co se týká odstranění tak v tom si celkem jistý jsem, že bych to udělal, jenom jsem si nebyl jistý v tom, že ten příkaz co by jste dal do .htaccess by fungoval, to by se opravdu muselo otestovat.

    hezké url adresa …ano, samozřejmě je dobré mít hezkou url adresu, ale zde se myslí trochu něco jiného a to, že nemáte url adresu v podobě http://www.domena.cz/?p=1528, protože toto je samozřejmě i z pohledu seo k ničemu. Ale pokud máte https://www.vlasyaucesy.cz/ucesy-dlouhe-vlasy-2017-nova-galerie-zimni-sezonu-89982/ a je úplně jedno jestli to 5 místné numero je na začátku nebo na konci (na konci je to vizuálně hezčí, ale stejně si to nikdo nezapamatuje aby to případně sám napsal :), ale to vlastně platí o celé té url adrese :) ) tak z pohledu SEO to má svůj význam, protože ta adresa obsahuje to základní klíčové slovo na kterou je ten příspěvek klíčován a zaměřen. V tomto případě je to longtile dlouhé vlasy 2017. Když bychom neměli ten permalink v podobě “hezké adresy” tak by tam samozřejmě chyběl a to je z pohledu SEO chyba. Ale jestli tam máte další nějaké číslo je vcelku jedno. Podívejte se na permalinky od iDnes. Čistý permalink má význam např. u stránek jako je /o_firme/, /kontakty/, nebo jak jsme udělali https://www.vlasyaucesy.cz/galerie-ucesu/, kdy to můžete za a) prezentovat a za b) si je schopen to ten user zapamatovat o což nám v případě těch galerií šlo. URL adresu běžného příspěvku se nezapamatuje nikdo.

    Jinak když děláte sdílení na Twitter, Facebook, tak je stejně lepší použít zkrácený odkaz, protože za a) bojujete s počtem znaků a za b) se může stát, že při sdílení delšího odkazu dojde k nežádoucímu zalomení a za c) je ten odkaz vetšinou “nofollow” takže to ten robot na tom Twitteru a Facebooku stejně zaignoruje.

    Ale na tom celém je založen princip SEO na který je zde dost málo prostoru.

    #31371

    Michael
    Participant

    Dobrý den,

    máte pravdu. Nechal jsem si to projít hlavou a zkusil ještě něco vyhledat k tomu odstranění koncovky .php. Když vidím, jak se s tím perou lidé o mnoho zkušenější, kolik postupů jim nefunguje a kolik potíží toto experimentování vykazuje, tak mě přešla chuť. :))
    Informoval a nasměroval jste mě perfektně, za což Vám opravdu upřímně děkuji. A hlavně za velkou trpělivost.
    Na základě tohoto porozumění věci si teď uvědomuji, že zase tak špatná ta má url nejsou a za ty změny a práci navíc to asi nestojí.
    Vlastně jediná trošku vada na kráse je to, co jste zmínil, že to numero mám na začátku a opticky lepší by bylo na konci. Právě proto jsem uvažoval o tom odtranění ID, aby zrovna třeba na tom Twitteru lépe napovídala klíčová slova hned za doménou, o čem příspěvek je. Takhle tam nejprve “straší” 6 místné numero a na slova už obvykle nevybyde místo.
    Ale celé jste to vlastně osvětlil tím, že krátké hezké url má asi větší smysl třeba u pravidelně uveřejňované stránky, jejíž url už si lidé spíše zapamatují, než jednorázový příspěvek. Tam to vážně asi moc smysl nemá, kvůli tomu dělat takové změny. A z tohoto pohledu už tam to .php na konci asi tedy také zas až tak nevadí. Co myslíte?
    Takže to nechám být, jsem o spoustu informací “chytřejší” a hlavně jsem díky Vám více v obraze.

    Ohledně otázky přiřazování příspěvků jste mi taky pomohl a myslím, že tedy nic nezkazím, když to ode dneška raději dělat budu a u starších (nejprve třeba u těch nejdůležitějších) to mohu dopřiřadit pomocí toho pluginu a časem třeba i ten zbytek. Po částech by to nemuselo být tak úmorné.

    Takže ještě jednou díky, toto vlákno si ukládám, neboť je, pro mne určitě, plné užitečných informací. Kdybych případně narazil na něco souvisejícího, tak tu můžu navázat vždycky.
    Mějte pěkný den a ať se daří!

    #35333

    kocka88
    Participant

    U každé změny URL je vždy hlavní hlídat si, jestli tím nezničím staré linky na tuto stránku. Případně je potřeba vyřešit redirect. Jak se na tohle zapomene, tak to jde pěkně rychle z kopce. Ideální je, když pro někoho provádíte SEO, a on se v tom začne vrtat, aniž by něco řekl. Sice se na to při linkbuildingu hned přijde, ale i tak je to pokaždé pěkné překvapení.

    #35336

    Azifaral
    Participant
    Web

    @kocka88: Víte tento způsob vkládání zpětných odkazů na své, nebo spřátelené stránky není radno zkoušet v diskusi na webu, který se obecně věnuje radám pro uživatele. A to mimo jiné i takovým jak zabránit nechtěným zpětným odkazům v komentářích na svých stránkách :D. Takže pokud chcete propagaci tak se raději domluvte s @admin a ne takto pokoutně vejít do diskuse s nicneříkajícím příspěvkem.

Aktuálně je na stránce zobrazeno 16 příspěvků - 1. až 16. (z celkem 16)

Pokud chcete odpovědět na toto téma, musíte se nejdříve přihlásit.

WordPress – novinky, návody a zajímavosti